Projekty

Projekty realizowane w roku szkolnym 2024/2025

 

Program mSilnia Fundacji mBanku-  „Szkolna Szyfromania”
 
Cele projektu:
1. Wzrost umiejętności matematycznych uczniów.
2. Popularyzowanie matematyki jako nauki wykorzystywanej w różnych dziedzinach.
3. Uczenie zasad pracy w grupie.
4. Dążenie do wytrwałości, dociekliwości i podejmowania wyzwań.
Zadania:
1. Warsztaty matematyczne.
2. Wycieczka.
3. Konkurs.
4. Prezentacja projektowa.
Tematyka zajęć:
1. Elementy kryptologii
2. Kombinatoryka.
3. Lingwistyka matematyczna.
4. Arytmetyka.
5. Osiągnięcia polskich kryptologów.
6. Gry i zabawy matematyczne.
 

MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY

Celem głównym projektu jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy z przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, świetlicami szkolnymi, bibliotekami szkolnymi, specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi w całej Polsce i za granicą.

Cele szczegółowe:

a) zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom − uświadamianie roli

czytelnictwa w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych;

b) tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań

stawianych przez nauczyciela;

c) wprowadzanie dziecka w świat literatury;

d )budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną.

e) przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych;

f) propagowanie praw dziecka;

g) kształcenie u dzieci umiejętności słuchania czytanego tekstu;

h) rozwijanie u dzieci samodzielności, kreatywności i innowacyjności;

i) rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli;

j) kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci;

k) włączanie w życie przedszkola rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego;

l) promowanie placówki oświatowej;

m) rozwijanie współpracy między nauczycielami;

n) kształcenie na odległość.

3. Projekt jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz

kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025.

WITAMINKI – Projekt edukacyjny promujący zdrowe nawyki żywieniowe

W ramach realizacji projektu będziemy podejmować różnorodne aktywności promujące zdrowe nawyki żywieniowe. Chcemy kształtować u dzieci już od najmłodszych lat kulturę spożywania zdrowych posiłków, w których będą królowały warzywa.

Cele projektu

-promowanie zdrowych nawyków żywieniowych;

-zachęcanie do spożywania zróżnicowanych potraw, bogatych w warzywa;

-stwarzanie okazji do poznawania nowych smaków;

-oswajanie z wyglądem warzyw i zapoznanie z ich wartościami odżywczymi;

-wdrażanie do samodzielnego komponowania posiłków i robienia prostych potraw według przepisów kulinarnych

BohaterOn – projekt cykliczny organizowany przez Fundację Sensoria i Fundację Pokolenie Młodych Kolumbów.

W tym roku projekt, mający na celu upamiętnić uczestników Powstania Warszawskiego wspierają MŁODE GŁOWY, czyli projekt Fundacji UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej. Towarzyszy mu akcja #Teżbyliśmy. Chodzi o to by pokazać młodym ludziom, że powstańcy byli tacy jak oni, młodzi, pełni marzeń, ciekawi świata. Kampania powstała z okazji 80. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Autorką zdjęć i jej współtwórczynią jest Marta Wojtal, która połączyła BohaterON i MŁODE GŁOWY. Reżyserką materiałów wideo Hanna Jewsiewicka.

 

#SzkołaPamięta – projekt cykliczny pod patronatem MEN

który ma na celu upamiętnienie lokalnych bohaterów historii i wydarzeń związanych z dziejami Małej Ojczyzny

 

Global Money Week cykliczny projekt organizowany przez KNF

mający na celu poprzez webinary i działania podejmowane na terenie szkoły zapoznać młodych ludzi ze światem finansów, nauczyć ich mądrze wydawać pieniądze, inwestować, dbać o swoją przyszłość

Mały Mistrz

Program „Mały Mistrz” to inicjatywa Ministerstwa Sportu i Turystyki realizowana przez Szkolny Związek Sportowy, mająca na celu poprawę zdrowia i sprawności fizycznej uczniów klas I-III poprzez zajęcia sportowe prowadzone przez wykwalifikowanych nauczycieli. 
Założenia programu to zachęcenie uczniów do zdobywania nowych umiejętności ruchowych oraz podnoszenia sprawności fizycznej oraz kształtowanie odpowiednich nawyków i postaw od najmłodszych lat

Aktywny do Kwadratu

Aktywny do Kwadratu to ciekawe treningi z wykwalifikowaną kadrą, podczas których uczniowie zyskują szansę na:

  • rozwijanie swoich pasji i umiejętności,
  • dbanie o sprawność fizyczną i zdrowie,
  • zacieśnianie relacji z rówieśnikami,
  • alternatywną i aktywną formę spędzania wolnego czasu,
  • budowanie kompetencji w zakresie pracy w grupie, organizacji czasu, działania zespołowego,
  • redukcję stresu oraz agresji poprzez sport,
  • budowanie poczucia własnej wartości i sprawczości

Program FitSchool

Program FitSchool został opracowany przez Fundację Medicover, w celu zmotywowania dzieci do aktywności fizycznej a honorowy patronat nad programem objął Ośrodek Rozwoju Edukacji. Jest to publiczna placówka doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, prowadzoną przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
1) Podstawową przesłanką powstania Programu jest zidentyfikowana potrzeba zwiększenia poziomu aktywności fizycznej u dzieci rozpoczynających naukę szkolną.
2) Program skierowany jest do osób odpowiedzialnych za poziom aktywności fizycznej uczniów klas 0-3 szkół podstawowych.
3) Cel główny Programu to umacnianie potencjału zdrowia dzieci poprzez zwiększenie poziomu aktywności fizycznej.
 Cele szczegółowe Programu to:
a) Poprawa sprawności krążeniowo – oddechowej poprzez zwiększenie poziomu wysiłków o umiarkowanej i średniej intensywności (wysiłek tlenowy) – redukcja ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych.
b) Zwiększenie siły gorsetu mięśniowego służące kształtowaniu prawidłowej postawy ciała – redukcja ryzyka rozwoju chorób narządu ruchu.
c) Usprawnienie zmysłu kinestetycznego (propriocepcja) służąca poprawie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
d) Poprawa zdolności motorycznych poprzez zwiększenie poziomu ćwiczeń ogólnousprawniających – kształtowanie możliwości ruchowych oraz redukcja ryzyka urazów.
e) Zwiększenie wiedzy dzieci na temat związku aktywności fizycznej ze zdrowiem –kształtowanie postawy osobistej odpowiedzialności za zdrowie.
f) Zwiększenie kompetencji nauczycieli wychowania fizycznego w zakresie pełnienia roli promotorów zdrowia.
g) Zwiększenie prestiżu nauczycieli prowadzących zajęcia aktywności fizycznej w kontekście znaczenia ich pracy dla kształtowania kompetencji zdrowotnych młodego pokolenia.
h) Zwiększenie kompetencji rodziców i opiekunów dzieci dotyczących wychowania do zdrowia.

Szkolne Młodzieżowe Ośrodki Koszykówki- ogólnopolski projekt
Szkolne Młodzieżowe Ośrodki Koszykarskie „SMOK” to ogólnopolski projekt PZKOSZ i Ministerstwa Sportu. Unikalny projekt szkoleniowy koszykarskich ośrodków w oparciu o współpracę z klubami sportowymi, które w ostatnich latach najlepiej szkoliły młodzież. Projekt jest realizowany w szkołach podstawowych i obejmuje szkoleniem chłopców z klas I-V. Uczniowie są podzieleni na grupy wiekowe i biorą udział w dwóch połtoragodzinnych treningach tygodniowo. W trakcie szkolenia opanowują podstawy gry w koszykówkę oraz zostaje zaszczepione
im zamiłowaniem do tej gry. Młodzi adepci basketu w trakcie szkolenia mają możliwość spotkać się z profesjonalnymi zawodnikami i doskonalić swoje umiejętności w lokalnych klubach sportowych.

Program OSEHERO – projekt dla nauczycieli

Dzięki projektowi OSEhero zwiększy się świadomość dotycząca cyberzagrożeń w szkołach oraz umiejętność bezpiecznego korzystania z internetu. Uczniowie, nauczyciele i rodzice będą wiedzieli, jak reagować na niebezpieczne sytuacje w sieci, jak im zapobiegać oraz gdzie szukać pomocy w przypadku zagrożenia. Udział w projekcie pozwoli nauczycielom i całej społeczności szkolnej wspierać pozytywne zachowania online oraz rozwijać kompetencje cyfrowe w procesie nauczania, w tym umiejętność krytycznego myślenia i refleksyjnego wykorzystywania zasobów znajdujących się w internecie.

Celem projektu jest nie tylko przekazanie wiedzy, ale przede wszystkim włączenie nauczycieli w aktywne działania w swoich szkołach.

Uczestnicy projektu OSEhero będą mogli organizować inicjatywy dotyczące bezpieczeństwa oraz aktywnie korzystać z materiałów edukacyjnych.

Bezpieczni w Sieci

Projekt edukacyjny, którego celem jest wspieranie pedagogów i młodzieży w podnoszeniu kompetencji cyfrowych z zakresu cyberbezpieczeństwa. Projekt powstał dzięki współpracy Ministra Cyfryzacji oraz Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej – Państwowego Instytutu Badawczego. Projekt jest adresowany między innymi do uczniów klas 7-8 szkół podstawowych. Jego założeniem jest
wyposażenie pedagogów i uczniów w kompetencje z zakresu cyberbezpieczeństwa poprzez udostępnione materiały na bezpłatnej platformie e-learningowej.

 EMP@TYCZNA KLASA- .ogólnopolskiego projektu edukacyjnego

Jest on skierowany jest do uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Ma na celu kreowanie postawy lojalności, współpracy i pomocy wśród dzieci i młodzieży. Założeniem projektu jest rozwijanie  u dzieci i młodzieży umiejętności odczuwania stanów emocjonalnych innych osób oraz reagowania na dany sposób zachowania. 

EMP@TYCZNA KLASA jest odpowiedzią na kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ogłoszone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2024/2025 tj. 

  • Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za  region i ojczyznę 
  • Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej  i  umiejętności pracy z  zespołem zróżnicowanym.
  • Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

W bieżącym roku szkolny biorą udział klasy 4 i 6

 “Zdrowe życie i pierwsza pomoc”- ogólnopolski projekt edukacyjny

Realizowany w grupie III świetlicy szkolnej

Cele projektu:

1. Kształtowanie nawyków prozdrowotnych w codziennym życiu dzieci.

2. Rozwijanie sprawności fizycznej poprzez regularne aktywności ruchowe.

3. Nauka podstaw udzielania pierwszej pomocy.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

–  Potrafi wymienić zasady zdrowego odżywiania i stosować je w codziennym życiu.

–  Zna różne formy aktywności fizycznej i uczestniczy w regularnych ćwiczeniach.  

–  Rozumie znaczenie higieny osobistej i dba o czystość.

–  Potrafi udzielić pierwszej pomocy w podstawowych sytuacjach awaryjnych.

–   Pracuje efektywnie w grupie, wspólnie realizując zadania projektowe.

Projekt łączy elementy edukacji zdrowotnej, fizycznej oraz pierwszej pomocy, tworząc holistyczne podejście do zdrowia i dobrostanu dzieci.

Projekt „Zdrowe życie i pierwsza pomoc” jest zgodny z podstawą programową oraz z kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025, dzięki czemu realizowane treści są wartościowe i odpowiednie do wieku oraz możliwości dzieci.

„NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0” na lata 2021-2025.

Priorytet 3. Zakup nowości wydawniczych oraz elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych.

W ramach projektu zostaną zakupione nowości wydawnicze do biblioteki szkolnej oraz czytniki e-booków i audiobooków. Zaplanowano również szereg wydarzeń w oparciu o zakupione zbiory. Głównym celem projektu jest promowanie czytelnictwa, kształtowanie kultury czytelniczej oraz zachęcenie dzieci i młodzieży szkolnej do udziału w imprezach literackich.

Dzięki przeprowadzonej wśród uczniów ankiecie, w zasobach biblioteki znajdą się książki ich ulubionych autorów.

Kwota dofinansowania 12 000,00 zł.

Całkowita wartość 15 000,00zł.

„Świetlica na medal” – ogólnopolski projekt edukacyjny 

Realizowany w grupie V, VI świetlicy szkolnej

Cele projektu:
– ukazywanie aktywnego sposobu spędzania czasu uczniów w świetlicy szkolnej, zdobywanie wiedzy interdyscyplinarnej poprzez udział uczniów w zajęciach o różnorodnej tematyce ( zwłaszcza edukacji prozdrowotnej, obywatelskiej, patriotycznej, regionalnej, matematycznej)- integracja zespołu świetlicowego, rozwijanie umiejętności pracy w grupie, empatii i wrażliwości na potrzeby innych w duchu edukacji włączającej

– wykorzystanie umiejętności cyfrowych nauczycieli (TIK)

-integracja środowiska nauczycieli świetlic szkolnych realizujących projekt

JUNIOR EDU-ŻYWIENIE –  ogólnopolski programu Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Ministerstwa Zdrowia.

Głównym celem projektu jest opracowanie i wdrożenie programu edukacji żywieniowej uczniów klas I-VI w szkołach podstawowych w całej Polsce. 

 W pierwszym etapie programu zostały przeprowadzone badania ankietowe i wywiady wśród nauczycieli, dzieci i rodziców. Ich celem było określenie poziomu wiedzy żywieniowej, zrozumienie potrzeb w tym zakresie oraz szukanie kierunków zmian w tych obszarach. Uzyskane wyniki badań i obserwacji umożliwiły opracowanie oraz wdrożenie treści i form nauczania z zakresu żywienia, które będą dostosowane do wieku i możliwości percepcyjnych uczestników projektu.

Rozwój kompetencji nauczycieli w zakresie edukacji żywieniowej pozwoli na kształtowanie odpowiednich postaw i nawyków żywieniowych uczniów, ich rodziców oraz rodzeństwa, a w efekcie do zmiany dotychczasowego stylu życia. Realizacja programu przyczyni się także do podniesienia świadomości na temat roli żywienia w powiązaniu z aktywnością fizyczną.

 

 „DZIAŁAJĄC POZNAJEMY ŚWIAT”– ogólnopolski projekt edukacyjny

Realizowany w grupie III, V świetlicy szkolnej

Projekt powstał, aby uświadomić uczniom, że bezinteresowna pomoc, choćby najdrobniejszym gestem jest cenniejsza niż cokolwiek innego. Człowiek najwięcej uczy się poprzez doświadczanie, a działając, pomagając przy tym innym zyskujemy ogrom wartości, które zostaną z nami na zawsze.

Celem głównym.

Poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia oraz uświadomienie uczniom, że bezinteresowna pomoc, czynienie dobra choćby najdrobniejszym gestem jest cenniejsze niż cokolwiek innego.

Cele szczegółowe:

➢ Budowanie tożsamości, rozwijanie autonomii i poczucia godności uczniów.
➢ Wdrażanie do funkcjonowania społecznego oraz do rozumienia i przestrzegania norm społecznych.
➢ Uwrażliwianie na potrzeby innych osób.
➢ Współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym. ➢ Rozwijanie samopomocy koleżeńskiej.
➢ Kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych, słabszych i niepełnosprawnych.
➢ Wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm. 

Projekt fundacji Uniwersytet Dzieci:

„Jak odczuwać emocje? „-realizowany w klasie 3a

Realizacja polega na przeprowadzeniu według podanych scenariuszy oraz dołączonych filmów edukacyjnych:

– Jak mówić NIE?

– Jak poznać kogoś lepiej?

– Czym ludzie różnią się między sobą?

– Ile pomysłów mieści się w głowie?

– Jak ludzie przeżywają emocje?

– Jak ukryć emocje w filiżance?

-Jak wydobywa się emocje?

„Jak udzielać pierwszej pomocy?” – realizowany w klasie 3a

-Symulacja rozmowy z dyspozytorem

-Pierwsza pomoc w przypadku omdlenia

-Udzielanie pierwszej pomocy osobie nieprzytomnej, która

oddycha normalnie.

-Postępowanie z osobą nieprzytomną, która nie oddycha

(zatrzymanie krążenia).

-Co to jest defibrylator? 

„Ja w społeczeństwie. Jak zrozumieć świat?” – realizowany w klasie 5b 

Podczas zajęć uczniowie będą analizować takie wartości, jak: odpowiedzialność, tolerancja czy wsparcie innych.

Dzięki projektowi rozwiną wrażliwość na potrzeby wspólnoty lokalnej oraz poznają powszechnie przyjęte zasady w społeczeństwie. Porozmawiają m.in. o kontekstach współczesnych migracji, czy demonstracji. Będą budować postawę świadomego uczestnictwa i twórczego zaangażowania w życie społeczne. 

 

 Cztery Pory Roku – III ogólnopolski projekt edukacyjny

Realizowany w grupie III świetlicy szkolnej

Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Cztery Pory Roku jest zaspokajanie naturalnej potrzeby tworzenia, wyzwalanie ekspresji twórczej, wspieranie harmonijnego rozwoju oraz kreatywności dzieci poprzez działania plastyczno- techniczne.

Cele szczegółowe

  • Prowadzenie działań plastyczno- technicznych wspierających rozwój dziecka, a szczególnie motoryki małej, integracji sensorycznej, koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Rozwijanie postawy twórczej dzieci
  • Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych
  • Rozwijanie zmysłu estetyki
  • Doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi i skupienia na danym zadaniu
  • Kształtowanie postaw proekologicznych poprzez promowanie recyklingu iupcyklingu plastyczno- technicznego
  • Rozwijanie samodzielności, wzmacnianie wiary we własne możliwości i poczucia sprawczości
  • Doskonalenie umiejętności konstrukcyjnych
  • Odkrywanie dziecięcych talentów
  • Rozwijanie kreatywności, krytycznego myślenia i innowacyjności
  • Nauka spędzania czasu w sposób twórczy

„Kreatywna Matematyka” – ogólnopolski projekt edukacyjny

  • Cele projektu: Głównym celem jest innowacyjne i pomysłowe podejście do edukacji matematycznej poprzez wielozmysłowe poznawanie świata liczb, figur geometrycznych, działań oraz zagadnień matematycznych.
  • Cele szczegółowe:
    • Rozwijanie kluczowych kompetencji matematycznych,
    • Sensoryczna nauka matematyki,
    • Rozbudzanie kreatywności i twórczego myślenia w realizacji działań,
    • Zwrócenie uwagi na występowanie i stosowanie matematyki w życiu codziennym,
    • Rozwijanie zdolności i zainteresowań matematycznych,
    • Usystematyzowanie wiadomości z zakresu edukacji matematycznej,
    • Aktywizacja i integracja grupy,
    • Kształtowanie samooceny ucznia oraz wzmacnianie poczucia własnej wartości.

 

Z ekologią na Ty – ogólnopolski projekt edukacyjny

  • Cele:
    • Doskonalenie umiejętności w zakresie rozumienia zależności pomiędzy składnikami środowiska przyrodniczego.
    • Doskonalenie umiejętności samodzielnej eksploracji świata, rozwiązywania problemów i stosowania nabytych umiejętności w nowych sytuacjach życiowych.
    • Kształtowanie umiejętności obserwacji faktów, zjawisk przyrodniczych, społecznych i gospodarczych, wykonywania eksperymentów i doświadczeń, a także formułowania wniosków i spostrzeżeń.
    • Rozwijanie umiejętności tworzenia relacji, współdziałania, współpracy oraz samodzielnej organizacji pracy w małych grupach, w tym organizacji pracy przy wykorzystaniu technologii.
    • Rozwijanie sprawności motorycznych i sensorycznych tworzących umiejętność skutecznego działania i komunikacji.
    • Wyrabianie świadomości zdrowotnej w zakresie higieny, pielęgnacji ciała, odżywiania się i trybu życia.
    • Doskonalenie umiejętności wykorzystania własnej aktywności ruchowej w różnych sferach działalności człowieka: zdrowotnej, sportowej, obronnej, rekreacyjnej i artystycznej.

 

 

Projekty realizowane w roku szkolnym 2023/2024 :Projekty realizowane w roku szkolnym 2023-2024

Projekty realizowane w roku szkolnym 2021/2022 : PROJEKTY REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2021 (1)

PROJEKTY DOTYCHCZAS REALIZOWANE: