Laboratorium Przyszłości 2023/24
laboratorium 23-24 wrzesień – listopad
Laboratorium Przyszłości 2022/23
# Laboratoria Przyszłości – czerwiec
# Laboratoria Przyszłości – maj
#Laboratoria Przyszłości – kwiecień
#Laboratoria Przyszłości – marzec
# laboratoria przyszłości – luty
# Laboratoria przyszłości – styczeń
#Laboratoria Przyszłości – grudzień
#Laboratoria Przyszłości – listopad
#LaboratoriaPrzyszłości – październik
#LaboratoriaPrzyszłości – wrzesień
Od 1 września 2022 nasza szkoła rozpoczęła realizację programu #LaboratoriaPrzyszłości. Chcielibyśmy przybliżyć informację o programie, jak również o sprzęcie, który został zakupiony w ramach dofinansowania, a także jego wykorzystaniu na zajęciach planowanych do realizacji w naszej szkole w roku szkolnym 2022/2023.
O programie
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Inicjatywa ta jest ukierunkowana na budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane w całości z góry – bez konieczności wniesienia wkładu własnego.
Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwolą uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.
https://www.gov.pl/web/laboratoria/uchwala
https://www.gov.pl/web/laboratoria
Nasza szkoła
W ramach programu #LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI otrzymaliśmy dofinansowanie w wysokości 100% na zakup specjalistycznego sprzętu do prowadzenia zajęć edukacyjnych oraz pozalekcyjnych.
W ramach programu szkoła zakupiła następujący sprzęt:
Wyposażenie podstawowe
- Drukarka 3d z akcesoriami – w tym laptop i filamenty
- Lutownica
- Mikrokontroler z czujnikami i akcesoriami
- Kamera cyfrowa
- Statyw
- Mikroport z akcesoriami
- Mikrofon kierunkowy
- Oświetlenie do realizacji zadań
- Gimbal
- Aparat fotograficzny z akcesoriami
- Konsola /mikser dźwięku
Robotyka
- Klocki do samodzielnej konstrukcji
- Gogle Wirtualnej rzeczywistości
- Robot edukacyjny z akcesoriami
- Pen 3D z akcesoriami
- Skaner kompatybilny (z drukarką 3D)
- Wizualizer (kompatybilny z mikroskopem)
Wyposażenie stanowisk
- Stół warsztatowy
- Gablota zamykana
- Krzesła obrotowe
- Stoły zajęciowe
- Szafa na narzędzia
Części zamienne
- Ołówek stolarski, klej, wkłady klejowe do pistoletu,
Pomoce projektowe
- Plansze z akcesoriami
- Schemat poglądowy
Narzędzia do obróbki
- Pistolet do klejenia
- Akumulatorowa wiertarko- wkrętarka
- Kombinerki
- Śrubokręty
- Obcęgi
- Taśma miernicza
- Młotek drewniany
- Taker
- Laminarka
- Gaśnica
- Rękawice ochronne
Plansze dydaktyczne – chemia: 14 plansz
- Masa atomowa i cząsteczkowa, układ okresowy pierwiastków, zależność rozpuszczalności ciał stałych w wodzie od temp. , zależność rozpuszczalności gazów w wodzie
- Instrukcja p/ pożarowa
- Regulamin pracowni chemicznej
- Budowa materii.
- Kwasy nieorganiczne
- Wiązania chemiczne w cząsteczkach cz.1 i 2
- Rozpuszczalność soli i wodorotlenków
Plansze dydaktyczne – biologia: 16 plansz
- Dziura ozonowa
- efekt cieplarniany
- powstanie kwaśnych deszczy
- Smog,
- Zanieczyszczenia wód, segregacja odpadów
- Przykłady drzew liściastych i iglastych,
- Pospolite drzewa liściaste w Polsce
- rośliny naszych jezior
- zboża i rośliny przemysłowe
- budowa komórki roślinnej
- budowa komórki zwierzęcej
Plansze dydaktyczne – fizyka
- Budowa ciał stałych cieczy i gazów
- Dyfuzja
- Gęstość ciał stałych
- Konstrukcja obrazów w zwierciadle płaskim
- Własności obrazów w otrzymanych soczewkach od A-C i od D-E
- Soczewki, zjawiska odbicia światła , zjawiska załamania światła zwierciadło sferyczne
- Zasady dynamiki 1-3
- pęd,
- tarcie statyczne i kinetyczne
Plansze dydaktyczne – matematyka
- Bryły obrotowe, czworokąty, graniastosłupy, okrąg , koło,
- Ostrosłup, podstawowe symbole i oznaczenia matematyczne. Pola objętości figur przestrzennych pola i obwód figur płaskich, rodzaje kątów płaskich, trójkąty, twierdzenie Pitagorasa, wielościany foremne, zależności między bokami i katami, układ współrzędnych, cechy przystawania i podobieństw trójkątów , potęgi,
Plansze dydaktyczne – technika
- Drewno, otrzymywanie stali i żeliwa
- Narzędzia do ręcznej obróbki drewna
Powyższy sprzęt zostanie wykorzystany na zajęciach przedmiotowych, zajęciach z wychowawcą oraz na ewentualnych zajęciach dodatkowych realizowanych w ramach kółek tematycznych lub przedmiotowych.
Na zbliżający się rok szkolny został opracowany harmonogram zajęć w który włączone zostały wszystkie klasy uczęszczające do naszej szkoły, tj. od klasy 1- 8 szkoły podstawowej.