Blog – Wspólne kroki w Cyberświecie 3a i 3b

30.09.2021r.

Krok pierwszy – poznajemy Cyberświat

Witajcie!
Zapraszamy Was do odwiedzania naszego bloga. Co tydzień będziemy dzielić się z Wami wiedzą na temat bezpiecznego i twórczego korzystania z Internetu i innych mediów elektronicznych w codziennym życiu.

W czwartek 30.09.2021 r. rozpoczęliśmy w naszej klasie program pt.: „Wspólne kroki w Cyberświecie”. Rozmawialiśmy na temat korzystania z Internetu na co dzień.

Kolejnym krokiem były prace nad projektem klasowego bloga. Pracowaliśmy w zespołach. Tematem pierwszego wydania bloga były ciekawe sposoby spędzania czasu wolnego.

Krok drugi – dobre maniery

07.10.2021r.

 Na drugich zajęciach rozmawialiśmy o zasadach obowiązujących użytkowników w Internecie.

Oto zasady, które powinien znać i przestrzegać każdy użytkownik Internetu:

1. Jesteśmy kulturalni – nie obrażamy innych użytkowników Internetu, nie używamy  niecenzuralnych słów, nie oceniamy, wyrażamy swoje opinie z szacunkiem.

2. Używamy zwrotów grzecznościowych i podpisujemy się, gdy wysyłamy  do kogoś e-mail.

3. Gdy piszemy :

    • dbamy  o poprawną pisownię,
    • używajmy  emotikonów rozsądnie,
    • nie nadużywamy wielkich liter – ponieważ oznaczają one krzyk.

4. Szanujemy prywatność  innych – nie zamieszczamy w Internecie niczego bez ich zgody osoby, której to dotyczy.

5. Zastanawiamy się dobrze  zanim coś opublikujemy lub wypowiemy się w Internecie. Prawdopodobnie nie będziemy mogli już  tego usunąć.

6. Jeżeli w Internecie spotkamy kogoś, kto nie przestrzega zasad, to nie oznacza, że możemy mu odpłacić tym samym – w takiej sytuacji zwracamy się do osoby dorosłej po pomoc.

7. Dbamy o kontrolę antywirusową swojego urządzenia.

Te zasady z pomocą Pani spisaliśmy na dużym arkuszu i podpisaliśmy się pod nimi. 

Krok trzeci – bezpieczeństwo w sieci

 14.10.2021r.

Wspólne kroki w cyberświecie”  Zadaniem było rozróżnienie dobrego i złego zachowania w świecie Internetu, portali społecznościowych, pisaniu maili oraz komentarzy na blogach. Stworzyliśmy własną netykietę, którą zawiesiliśmy w klasie. 

Pozdrawiamy!

Dużo się już dowiedzieliśmy . Zobaczcie jak pracowaliśmy!!!

Krok czwarty

21.10.2021r.

Dzisiaj zamieniliśmy się w Cyberdoradców do spraw bezpieczeństwa. Odgrywaliśmy scenki sytuacyjne dotyczące prawidłowego i nieprawidłowego zachowania w Internecie. Każdy z nas doradzał wylosowanemu bohaterowi komiksu, w jaki sposób można poradzić sobie z zagrożeniem, co może mu pomóc rozwiązać problemową sytuację, a nawet kogo może poprosić o pomoc. Mieliśmy wiele ciekawych pomysłów. Każdy lider grupy zaprezentował się na forum klasy z wypracowanymi swoimi efektami. Chętnie podzielimy się nowo zdobytymi informacjami ze swoimi domownikami oraz koleżankami i kolegami.

Ale się działo! Spójrzcie…

28.10.2021r.

Krok piąty

Dzisiaj pracowaliśmy w obszarze języka bez przemocy. Zwracaliśmy uwagę na nasze uczucia, staraliśmy się być dla siebie mili, czyli używaliśmy języka prowadzącego do porozumienia. Ciekawym zadaniem okazało się przyklejanie pasków do odpowiedniego arkusza papieru – charakterystyczny język żyrafy i szakala (bohaterów komiksu). Podczas zajęć wróciliśmy do wykonanych przez nas samodzielnie zegarów emocji. Zajęcia odbyły się w przyjaznej i miłej atmosferze…

27.10.2021r.

Krok szósty

Czy jesteśmy anonimowi w Internecie? Czy zawsze wiemy z kim rozmawiamy w sieci? Co myśli i czuje osoba, która do nas pisze.

Na te i podobne pytania próbowaliśmy sobie odpowiedzieć podczas szóstego spotkania. Na przykładzie ćwiczenia z wiadomościami wrzucanymi do pudełka przekonaliśmy się, że nie zawsze jesteśmy w stanie rozpoznać z kim rozmawiamy komunikując się za pośrednictwem Internetu i mediów elektronicznych.

 Następnie pracowaliśmy w grupach zielonych i czerwonych.

ZIELONI – odpowiadali na pytanie w jaki sposób Internet pomaga w poznawaniu ludzi i utrzymywaniu z nimi kontaktu. Oto ich pomysły:
– dzięki internetowi możemy poznawać ludzi z całego świata
– możemy komunikować się z bliskimi przebywającymi daleko
– możemy bardzo szybko wymieniać informacje
– Internet jest oknem na świat dla ludzi niepełnosprawnych

CZERWONI – szukali odpowiedzi na pytanie dlaczego należy być ostrożnym poznając kogoś w sieci. Oto co wypracowali:
– nie mamy pewności kto jest po drugiej stronie, czy jest tym za kogo się podaje
– nie wiemy czy wiadomości, które odbieramy są prawdziwe
– nie wiemy co może stać się w sieci z naszymi wiadomościami
– nie wiemy co czuje i jak zachowuje się osoba, która do nas pisze
– nie wiemy jakie może mieć zamiary nieznajomy z Internetu

Bardzo podobała nam się zabawa w różne formy pożegnania oraz rozpoznawanie osób, które wrzucały wiadomości do pudełka.

Świetnie się bawiliśmy!! 

Krok siódmy

09.11.2021r.

Zadanie siódme wywołało w nas duże emocje. Wcieliliśmy się w rolę głównego bohatera i wymienialiśmy wszystkie emocje jakie znamy. Pracując w grupach zastanawialiśmy się, w czym pomagają nam emocje np. złość, strach, smutek i co mogłoby się stać, jeżeli byśmy ich nie czuli.

Następnie w grupach dopasowywaliśmy hasła z rozsypanki zdaniowej do odpowiedniej nazwy emocji.

Doszliśmy do wniosku, że wszystkie emocje są potrzebne. Każda z nich dostarcza ważnych informacji, które pomagają nam w codziennym życiu.

18.11.2021r.

Krok ósmy

Na dzisiejszych zajęciach rozmawialiśmy o tym jak zarządzać swoimi emocjami. Aby robić to dobrze musimy uświadamiać sobie, co czujemy w różnych sytuacjach, umieć nazywać te uczucia i wybierać takie sposoby radzenia sobie z nimi, które nie ranią innych, ani nas samych.  I tego właśnie uczyliśmy się podczas wykonywanych ćwiczeń. Zastanawialiśmy się jak sobie radzić z niechcianymi i nieprzyjemnymi uczuciami. Następnie pani uczyła nas jak prostymi ćwiczeniami oddechowymi można radzić sobie ze stresem i napięciami. Po dzisiejszych zajęciach warto zapamiętać, że emocje pomagają nam orientować się w tym co dzieje się wokół nas.   Oto sposób jak dobrze zarządzać emocjami:

1. Zastanów się co czujesz w danej sytuacji?

2. Pomyśl co sprawiło, że tak się czujesz?

3.Porozmawiaj o tym z kimś dorosłym.

4.  Zastanów się co pomaga Ci w trudnych sytuacjach i wykorzystaj to (np. wysiłek fizyczny, słuchanie muzyki, przytulenie się, spacer, wypłakanie się, czytanie, sprzątanie i itp.).

25.11.2021r.

Krok dziewiąty  

Celem dzisiejszego spotkania było zwiększenie świadomości dzieci dotyczącej przeżyć osoby doświadczającej cyberprzemocy.

Najpierw rysowaliśmy dowolny rysunek, który włożyliśmy do koszulki foliowej i przekazaliśmy koledze lub koleżance. Każde dziecko mogło coś dorysować do rysunku lub pozostawić bez zmian. Następnie naszym zadaniem było wymyślenie zdania, które mogłoby napisać do Rysi lub Tolka, aby wesprzeć ich i poprawić im humor. Liderzy grup odczytywali wspierające komunikaty na głos.

Na zakończenie rozmawialiśmy o uczuciach, jakie nam towarzyszą, gdy ktoś przekracza nasze granice.